Wymiary uważności!
„Wymiary uważności! - projekt wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców dwóch szkół podstawowych w Giżycku”. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej: FEWM.06.03 – Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur.
Hejt – jak chronić nasze dzieci?
W ramach Zadania 2 – Uważna szkoła oraz Zadania 4 – Edukacja włączająca w SP3, czyli uważne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, pan Mateusz Piotrowski przeprowadził 24 lutego dla uczniów a 27 lutego dla rodziców szkolenie na temat „Hejt – jak chronić nasze dzieci?”. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się m.in. dlaczego dzieci hejtują, kto najczęściej pada ofiarą hejtu, jak uczyć dzieci kultury w internecie. Uczniowie podczas spotkań odgrywali też scenki wcielając się w role hejtera, ofiary hejtu oraz osoby wspierającej.
Uważnie z naturą cz. I
W ramach Zadania 2 „Uważna szkoła” projektu ponad 80 uczniów naszej szkoły wzięło w zajęciach „Uważnie z naturą”. Warsztaty odbyły się 3 i 4 marca 2025r. w Gwarku.
Trener prowadzący zajęcia: Katarzyna Dobrzyn-oceanograf, obserwatorka ssaków morskich, obserwator powiązań ekologicznych występujących w różnych ekosystemach w tym w leśnych, praktykuje uważność od 15 lat, zajmuje się różnymi aktywnościami, m.in. tkactwo, ratownictwo morskie.
Nad całością czuwali nauczyciele SP3 pod kierunkiem pani Agnieszki Jankowskiej-Zieja.
W trakcie zajęć realizowanych metodą out door uczniowie:
⮚ Zapoznali się z pojęciem uważności oraz rolą jaką może odgrywać w życiu każdego z nich
⮚ Nauczyli się kilku podstawowych ćwiczeń rozwijających uważność
⮚ Wypróbowali sposoby na ćwiczenie uważności na łonie natury (las, plaża przy jeziorze)
⮚ Dowiedzieli się jakie znaczenie odgrywa przyroda w ich życiu
⮚ Nauczyli się dopatrywać powiązań występujących w przyrodzie między poszczególnymi organizmami
⮚ Nauczyli się uważniej obserwować otaczającą przyrodę- wybrane ekosystemy i dostrzegać w nich to, na co wcześniej nie zwracali uwagi, a co również rozwija ich świadomość i wiedzę nt. otaczającego świata
⮚ Wyszukiwali ciekawostki i nietypowe obiekty na łonie przyrody, stawiali pytania w oparciu o nie
⮚ Dostrzegli ogromne znaczenie niektórych organizmów na życie całych ekosystemów (matki drzewa, grzyby)
DLACZEGO NASZE MÓZGI NIE LUBIĄ CHODZIĆ DO SZKOŁY
SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI Z NEUROBIOLOGIEM PROF. KACZMARZYKIEM
Jak stres wpływa na organizm człowieka?- tego dowiedzieli się nauczyciele i Rodzice na spotkaniu z lekarzem neurologiem Panem Piotrem Białaszem, zorganizowanym w ramach realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 3, Projektu Unijnego „Wymiary Uważności”.
Dr Białasz w przystępny sposób przybliżył definicję stresu.
Opisał jego fizjologiczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne następstwa.
Powiedział o tym, że stres ma dwa oblicza: pozytywne (motywuje do działania, pobudza kreatywność i pomaga w osiąganiu celów) oraz negatywne (długotrwały stres jest m.in. przyczyną wielu chorób, obniża odporność, może prowadzić do depresji, zaburzeń w relacjach społecznych, obniżenia wyników w nauce).
Dowiedzieliśmy się również, jak możemy pomagać w takich okolicznościach dzieciom i młodzieży. Wskazane są więc na pewno:
- Rozmowy, w czasie których dzieci dzielą się swoimi uczuciami i emocjami. Ważne jest, aby czuły, że mogą swobodnie mówić o tym, co je niepokoi.
- Stosowanie różnych technik relaksacyjnych (techniki oddechowe, uważność).
- Aktywność fizyczna (regularna - zmniejsza poziomu stresu i poprawia samopoczucie).
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia. Właściwe odżywianie, odpowiednia ilość snu i unikanie używek to kluczowe elementy, które wspierają organizm w radzeniu sobie ze stresem.
- Wsparcie profesjonalne. Jeśli zauważymy, że nasze dziecko boryka się z przewlekłym stresem lub objawami depresji, warto rozważyć konsultację ze specjalistą.
Podczas prelekcji padło wiele interesujących informacji, które warto wziąć ze sobą na dłużej, bo na pewno pozwolą nam poprawić jakość życia własnego i naszych najmłodszych.
W ramach Zadania 2 „Uważna szkoła” projektu ponad 80 uczniów naszej szkoły kolejny raz wzięło udział
w zajęciach „Uważnie z naturą”.
Warsztaty odbyły się tym razem w Multimedialnym Centrum Żeglarstwa i Ekologii- Memuak w Sztynorcie,
26 i 27 marca 2025r.
Trenerami prowadzącymi warsztaty i zajęcia byli:
- Roma Janiszewska- artysta plastyk, pedagog sztuki, certyfikowany instruktor rzemiosła artystycznego. Zajmuje się malarstwem i tkaniną.
- Anna Trzpil-Zagórska- projektantka graficzna i ilustratorka, od czterech lat mieszka i pracuje w małej wsi na granicy Warmii i Mazur. Uczestniczka wystaw zbiorowych w kraju i za granicą, laureatka nagród i wyróżnień w konkursach ilustratorskich.
- Michał Waręgowski- opiekun ekspozycji muzeum, przewodnik
W trakcie zajęć realizowanych metodą out door uczniowie:
dowiedzieli się:
- Dlaczego widzimy kolory? I jak wpływają na nas barwy?
- Jak zieleń i błękit wpływają na nasze samopoczucie?
- Jak widok horyzontu pomaga w zachowaniu harmonii i równowagi?
- Jak tworzy się głębię obrazu poprzez perspektywę barwną i powietrzną.
- Jakie są techniki minimalizacji odpadów w trakcie działań twórczych.
- Pracowali z naturalnymi pigmentami i bezpiecznymi dla środowiska spoiwami.
- Tworzyli pejzaże na płótnie i grafiki na papierze A3 metodą sitodruku.
- Kolorowali i nadawali głębię pracom poprzez technikę tapowania i malowania.
- Projektowali i tworzyli pocztówki z motywami roślinnymi.
- Poznali właściwości prozdrowotnych roślin domowych.
- Prowadzeni przez nauczycieli praktykowali uważność w czasie przerw.
- Poznali skarby natury Krainy Wielkich Jezior i zapoznali się z działalnością człowieka, w tym obszarze. Zwracając uwagę na konsekwencje- dobre i złe.
„Finansowe roz(g)rywki”
W czwartek 3 kwietnia 2025r. uczniowie klas V-VIII wzięli udział w warsztatach z zakresu edukacji finansowej "Finansowe roz(g)rywki".
❑ Zakres tematyczny - wiedza przekazywana w 5 krokach - 5 stoisk/ 5 obszarów tematycznych:
1. Pieniądz, płatności, cyberbezpieczeństwo
2. Popyt, podaż, cena
3. Reklama i jej wpływ na decyzje zakupowe
4. Kredyt, pożyczka
5. Oszczędności, odsetki
Treningi uważności dla rodziców
W siedzibie naszej szkoły odbywają się warsztaty uważności skierowane do rodziców uczniów biorących udział w projekcie unijnym „Wymiary Uważności”. Na pierwszym spotkaniu było zapoznanie rodziców z technikami mindfulness, które mogą wspierać ich codzienne funkcjonowanie, relacje z dziećmi oraz radzenie sobie ze stresem. Uczestnicy dowiedzieli czym jest uważność, jakie korzyści przynosi jej praktykowanie (pomaga w lepszym radzeniu sobie ze stresem, poprawia koncentrację oraz wspiera emocjonalną równowagę) oraz jak można ją zastosować w codziennym życiu
Spotkania prowadzone są przez nauczycieli, którzy praktykują już techniki uważnościowe ze swoimi uczniami.
.Na zajęciach były różne techniki uważnościowe - ćwiczenia oddechowe, uważność w ruchu, „praktyka nic nie robienia”😉, itd.
Na zakończenie spotkań uczestnicy mają okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami, zadawać pytania oraz wymieniać się doświadczeniami.
Dziękujemy uczestnikom za aktywny udział i pozytywną energię😊. I zapraszamy na kolejne spotkania.
Uwaga pieniądze cz.1.
15-16 kwietnia 2025r.
W ramach Zadania 2 „Uważna szkoła” projektu „Wymiary Uważności” ponad 80 uczniów naszej szkoły wzięło udział w zajęciach „Uwaga pieniądze”.
Warsztaty odbyły się w Ośrodku Gwarek na Pięknej Górze.
Trenerami prowadzącymi warsztaty były:
- Marzena Wierzchowska – doświadczona nauczycielka matematyki, podstaw ekonomii i podstaw przedsiębiorczości, egzaminator maturalny z matematyki, doradczyni metodyczna w zakresie matematyki, propagatorka nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem neurodydaktyki, wychowawczyni, mama trójki dzieci.
- Marta Wierzchowska-Krupa - ekspertka ds. informacji zarządczej i wolontariuszka w BNP Paribas Bank Polska, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, certyfikowana instruktorka fitness.
W trakcie zajęć realizowanych metodą out door uczniowie:
-
- Uczyli się świadomego gospodarowania pieniędzmi.
- Nabywali wiadomości dzięki, którym mogą stać się odpowiedzialnymi konsumentami.
- Analizowali, skąd ludzie mają pieniądze (praca, oszczędności, pożyczki).
- Poznali podstawowe pojęcia finansowe: dochód, wydatki, budżet domowy, poduszka finansowa.
- Rozmawiali o różnych sposobach zarabiania pieniędzy.
- Dyskutowali na temat tego, skąd dzieci mogą mieć pieniądze (kieszonkowe, prezenty, drobne prace domowe).
- Ćwiczyli umiejętność gospodarowania pieniędzmi z przykładową listę miesięcznych wydatków, aby zmieścić się w budżecie.
- Dostrzegali różnicę potrzebami a zachciankami.
- Rozwijali umiejętności obliczeń procentowych w kontekście finansowym (oprocentowanie, podatki, zniżki).
- Planowali oszczędności.
- Poznali pojęcia pożyczka i kredyt oraz konsekwencje niespłacania długów.
- Oceniali, czy warto wziąć pożyczkę. Porównywali ceny i wybierali korzystniejsze oferty.
- Obliczali koszty kredytu 1000 zł na rok przy oprocentowaniu 5%.
- Dyskutowali, na temat tego, kiedy kredyt jest korzystny, a kiedy prowadzi do problemów finansowych?
- Poznawali nieuczciwe oferty i reklamy związane z finansami.
- Uczyli się jak tworzyć silne hasła.
- Analizowali przypadki wycieku danych i rozmawiali o tym, jak się przed tym bronić?
- Nabywali umiejętności świadomego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych.
- Uczyli się rozpoznawania zagrożeń związanych z cyberprzemocą i poznali sposoby ich unikania.
Przerwy między zajęciami spędzali na łonie przyrody (las, plaża) praktykując uważność m.in. podczas spacerów.
Szkolenie nauczycieli
"Rola i kompetencje nauczyciela w budowaniu przyjaznego środowiska pracy i nauki w szkole"
25-26 kwietnia 2025r.
Szkolenie odbyło się w Mikołajkach i prowadziła je pani Agnieszka Grzymkowska.
Szkolenie miało na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie budowania pozytywnego, wspierającego środowiska pracy i nauki w szkole. Podczas zajęć omówione zostały m.in. kluczowe role i kompetencje nauczyciela, znaczenie skutecznej komunikacji w budowaniu ogólnego dobrostanu, motywacji jako samodeterminacji, reguły budowania konstruktywnej informacji zwrotnej oraz różnorodne style komunikacji.
Główne zagadnienia poruszone podczas szkolenia:
1.Rola i kompetencje nauczyciela w tworzeniu przyjaznego środowiska:
- Kompetencje nauczyciela jako eksperta, organizatora, lidera, wdrożeniowca.
- Rozwijanie samoświadomości nauczycieli w zakresie posiadanych kompetencji i ich wpływu na własny dobrostan oraz dalszy rozwój.
- Co wpływa na tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska sprzyjającego nauce i rozwojowi? (pracownicy, przełożeni, kultura organizacyjna).
2. Tworzenie przyjaznego miejsca pracy:
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
- Wzajemna dbałość o równe traktowanie wszystkich i niefaworyzowanie nikogo.
- Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
- Zaangażowanie w integrację.
- Współpraca i wzajemne docenianie.
- Współtworzenie przyjaznego miejsca pracy.
- Właściwa komunikacja.
3. Rola komunikacji w budowaniu dobrostanu.
- Czynniki obniżające poziom odczuwanego dobrostanu w głównych obszarach życia
- Komunikacja jako kluczowy element relacji.
- Style komunikacji (przyjaciel, doradca, analityk, wódz).
- Techniki skutecznej komunikacji, w tym aktywne słuchanie, zadawanie pytań otwartych oraz informacja zwrotna (model FUKO).
- Znaczenie języka ciała i tonu głosu w przekazywaniu informacji i budowaniu pozytywnej atmosfery.
- Umiejętność dostosowania stylu komunikacji do potrzeb różnych osób.
4. Motywacja w teorii samodeterminacji i jej wpływ na dobrostan:
- Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna.
- Potrzeby: autonomii, kompetencji, więzi.
5. Poziomy komunikacji wg Petera Colemana:
- Atakowanie
- Ignorowanie
- Informowanie (ja) przekazywanie informacji od siebie (uważam)
- Otwieranie (ty)- zadawanie pytań (Co o tym myślisz?)
- Jednoczenie (my)
Szkolenie pozwoliło uczestnikom lepiej zrozumieć, jak kluczowe dla tworzenia przyjaznego środowiska pracy i nauki są kompetencje nauczyciela, zwłaszcza w zakresie komunikacji i motywacji. Zwrócono uwagę na konieczność ciągłego rozwoju umiejętności interpersonalnych oraz świadomego kształtowania własnego stylu komunikacji, co przekłada się na pozytywną atmosferę w klasie i lepsze wyniki edukacyjne.
Uwaga pieniądze cz.2.
19-20 maja 2025r.
W dniach 19–20 maja 2025 roku uczniowie klas 4–7 w ramach projektu „Wymiary uważności” wzięli udział w warsztatach edukacyjnych „Uważność w świecie finansów: nie wszystko złoto, co się świeci”, które odbyły się w malowniczym Ośrodku Wypoczynkowym Gwarek. Zajęcia poprowadził nasz absolwent Wojciech Wiśniewski.
Podczas warsztatów uczniowie:
- poznali podstawowe pojęcia związane z inwestowaniem, zyskiem i ryzykiem,
- nauczyli się rozróżniać oszczędzanie od inwestowania,
- zrozumieli różnice między ceną kupna a ceną sprzedaży waluty,
- tworzyli własne strategie inwestycyjne oparte na różnych walutach,
- dyskutowali, na co warto zwracać uwagę podczas podejmowania decyzji finansowych,
- poznali metodę 5 kroków do sprawdzania źródeł informacji,
- uczyli się rozpoznawać i dementować fake newsy dotyczące zmian klimatu,
- analizowali, jakie konsekwencje finansowe mogą mieć codzienne wybory – np. w zakresie oszczędzania prądu i wody,
- doszli do wniosku, że inwestowanie nie zawsze przynosi zyski, a informacje znalezione w sieci nie zawsze są wiarygodne.
Warsztaty były okazją nie tylko do zdobywania wiedzy ekonomicznej, ale także do rozwijania krytycznego myślenia i odpowiedzialnego podejścia do informacji – kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie.
Tydzień Tolerancji
26 - 30 maja 2025r.
26 maja - Tego dnia wszyscy uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestnictwa w spotkaniu warsztatowym prowadzonym przez pana Sebastiana Grzywacza - osobę ociemniałą od 17 lat, poruszającą się z psem przewodnikiem. Pan Sebastian prowadzi warsztaty „Niewidomy – nie widzę problemu”. Jest edukatorem i szkoleniowcem oraz przewodnikiem po warszawskiej Niewidzialnej Wystawie.
27 maja - odbył się konkurs profilaktyczny pod nazwą "Tornado Zagrożeń", skierowany do uczniów klas 7 i 8. Celem tego wydarzenia było promowanie wiedzy na temat profilaktyki uzależnień oraz rozwijanie umiejętności społecznych i technik radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
27 maja - odbył się Powiatowy Konkurs Piosenki Europejskiej. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie z różnych szkół podstawowych z powiatu giżyckiego, którzy zaprezentowali swoje umiejętności wokalne i muzyczne, promując kulturę oraz języki krajów europejskich.
28 maja - odbył się Powiatowy Integracyjny Konkurs Językowy „Let’s Get Together”. Wydarzenie miało charakter edukacyjny i integracyjny, zgodny z celami wspierania włączenia społecznego dzieci i młodzieży o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
30 maja - odbyła się wyjątkowa impreza z okazji Dnia Dziecka pod hasłem "Każdy ma moc – razem możemy więcej".
Szkolenie nauczycieli
"Superwizja edukacyjna w praktyce nauczycielskiej"
14 czerwca 2025r.
W ramach Zadania 6 „Nauczyciel LIDER edukacji włączającej w SP3” projektu „Wymiary Uważności - projekt wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców w dwóch szkół podstawowych w Giżycku” nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w intensywnym i inspirującym szkoleniu na temat „Superwizja edukacyjna w praktyce nauczycielskiej” . Szkolenie zorganizowane we współpracy z Powiatowym Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Giżycku odbyło się w Gwarek - Centrum Aktywnego Wypoczynku i prowadziła je dla nas pani Katarzyna Szczepkowska-Szyszko.
Uczestnicy mieli okazję zgłębić temat superwizji jako narzędzia wspierającego rozwój nauczycieli i szkół. Program obejmował m.in.:
Wprowadzenie do superwizji i jej modeli
Kompetencje superwizora i udzielanie informacji zwrotnej
Praktyczne narzędzia i ćwiczenia
Sesję superwizyjną oraz wdrażanie superwizji w szkołach
Zajęcia dla uczniów
W ramach projektu „Wymiary uważności – projekt wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców dwóch szkół podstawowych w Giżycku” uczniowie mają okazję uczestniczyć w różnorodnych zajęciach i warsztatach, które wspierają rozwój ich uważności i dobrostanu psychicznego.
W programie znajdują się:
- Ćwiczenia uważności - pomagające dzieciom lepiej radzić sobie ze stresem i skupić uwagę.
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) - zaprojektowany, aby wspierać rozwój kluczowych kompetencji interpersonalnych i emocjonalnych, które są niezbędne do skutecznego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzięki niemu dzieci uczą się nawiązywać i utrzymywać relacje, rozumieć emocje swoje i innych, radzić sobie z trudnymi sytuacjami, wyrażać swoje potrzeby w sposób asertywny oraz pracować w grupie.
- Biofeedback - umożliwiający uczniom świadome kontrolowanie parametrów własnego ciała, takich jak oddech czy napięcie mięśni.
- Wykorzystanie gogli VR, które pozwalają na immersyjne doświadczenia relaksacyjne i edukacyjne, rozwijając empatię i wyobraźnię.
- Trening Zastępowania Agresji - program mający na celu naukę alternatywnych, bardziej konstruktywnych sposobów radzenia sobie z emocjami i konfliktami. Głównym celem jest zmniejszenie zachowań agresywnych, takich jak bójki, krzyki czy obrażanie innych oraz rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych.
- Integracja Bilateralna - poprawia świadomość ciała, poczucie schematu czy też rozróżnienie przestrzeni i poczucie kierunku, co z kolei przekłada się na lepszą równowagę statyczną i dynamiczną oraz kontrolę postawy, usprawnia pamięć sekwencyjną i planowanie ruchu.
Dzięki tym zajęciom dzieci nie tylko uczą się technik relaksacyjnych, ale także rozwijają umiejętności radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Szkoła Podstawowa nr 3 w Giżycku angażuje się w promowanie zdrowia psychicznego i wspieranie wszechstronnego rozwoju swoich uczniów.
Zajęcia z uważności dla seniorów w Domu Pomocy Społecznej oraz
dla przedszkolaków w Przedszkolu Miejski nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
i w Niepublicznym Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym w Giżycku
Uczniowie naszej szkoły w ostatnim tygodniu czerwca poprowadzili zajęcia pt. Chwila uważności – odkrywamy teraźniejszość dla seniorów i przedszkolaków.
Cele zajęć:
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na chwilach obecnych
- Wzmacnianie relaksacji i spokoju
- Integracja grupy poprzez wspólne ćwiczenia
Zajęcia z uważności dla dzieci i ich rodziców
W ostatnim tygodniu czerwca odbyły się w plenerze wspólne zajęcia z uważności dla dzieci i rodziców pt. Uważność na polanie – wspólna przygoda z naturą.
Cel główny: Rozwijać uważność, świadomość ciała i otoczenia u dzieci i rodziców, wzmacniać relacje oraz cieszyć się wspólnie czasem na łonie natury.